הזמנה לתערוכה יוצאת מהכלים

דבר האוצרת

איריס אוליבר, אמנית רב תחומית, בוגרת מגמת צורפות בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים.

אוסף כלי אלומיניום ישן אשר הגיע לידיה והועבר לסטודיו, התחבר בטבעיות לאלומיניום המשמש חומר עיקרי ביצירה שלה.

בשנה האחרונה עברה תהליך אישי עמוק של 'חזרה הביתה', כשהבית הוא מטאפורה לעמוד שידרה, יציבות ומרכוז. 

בתהליך פיזי ונפשי איריס השילה מעצמה קליפות ומשקעים,  במהלכו התעוררו בה הצורך והרצון להעמיק ולהמשיך את הדרך בעבודה בסטודיו ובחומר.
כלי האוכל מהאלומיניום, בני עשרות השנים, שרוטים ומצולקים, מקומטים לעיתים ללא הכר, חלקם שבורים ובעלי ידיות ברזל חלודות, מכילים בתוכם חיים שלמים. אלה היוו את חומר הגלם והם שיכולים לשאת בתוכם חיים חדשים ולהתוות את הדרך להמשך המסע.

בעבודת 'רפאות', בהתייחסות לישן וביצירת חדש מקרבו, שינו הכלים את ייעודם. הוטבע בהם חותם אך זהותם נשמרה. כך נוצרה קטגוריה חדשה של כלים, המערערת את המוכר והידוע על מושג הישן, השבור, החבוט והחלוד.

איריס יוצאת מהכלים החוצה, אך מעמיקה פנימה ובונה בסיזיפיות מתאר של קווים וצורות הנחרטים בכלים וצוברים עוצמה ריגשית.

באוסף העבודות שנוצרו בין השנים 2019-2020, שולבו טכניקות מעולמות שונים ומגוונים, כגון ריקוע, ניסור, רקמה, אריגה וחריזה, שילוב של חומרים רכים וקשים, זולים ויקרים, חוטי ברזל חלודים ועלים של זהב וכסף.

"הכלים הם 'כלים חיים' כמוני, בעלי פגמים וקמטים, עם עבר, הווה ועתיד. חשוב לי שיראו את ההיבט האנושי שבהם" אומרת איריס.

Curatorial statement

Iris Oliver, Multidisciplinary artist, a graduate of the Department of Jewelry at Bezalel Academy of Arts and Design Jerusalem.

A vintage collection of aluminum utensils, found and brought to the studio, connected naturally with the aluminum that is the principal material of her art work.

Through the past year, Iris went through a deep personal process of 'returning home', home as a metaphor for essence, stability and centralization.

In a physical and mental process, she shed layers and emotional issues, and this awakened her need and desire to delve deeper and continue the process through her work in the studio. The aluminium utensils, made several decades ago, scratched and scarred, in some cases crumpled beyond recognition, some broken and with rusty metal handles, carry a whole life within them. They constituted the raw material, and they can hold a new life, thus outlining the road for the rest of the journey.

In 'healing' work, addressing the old and out of it creating the new, the utensils changed their purpose. They were affected, changed, but their identity was maintained. Thus, a new category of utensils was created, undermining what we know about the concept of old, broken, battered and rusty.

Iris emerges from the utensils but at the same time delves inwards and meticulously creates the outline of shapes and lines that are inscribed in the utensils and accumulate emotional intensity.

In the collection, created between the years 2019-2020, techniques from different and varied worlds were combined such as hammering, sawing, embroidery, weaving and threading, a combination of materials that are soft and hard, expensive and cheap, rusty wires and leaves of gold and silver.

"The utensils are 'living utensils', just like me, with flaws and wrinkles, with a past, a present and a future. It is important to me that people see the human aspect in them", says Iris.

עבודה של איריס אוליבר - יוצאת מהכלים
עבודה של איריס אוליבר - יוצאת מהכלים
עבודה של איריס אוליבר - יוצאת מהכלים

כתבו על התערוכה

תערוכה ספוגת געגועים'
דליה גוטמן.

'התערוכה יפהפיה ומרגשת ויש בה עוצמה ורכות בדיוק כמו שחוט הריקמה פוגש את המתכת. תערוכה מומלצת!!!'
רני רהב

''מחר יום אחרון לפייטנות האלומיניום הנהדרת של איריס אוליבר.

"יוצאת מהכלים" נקראת התערוכה שאצרה הדר מקובר מרום ומוצגת בגלריה פריסקופ, ממעוזי הקראפט'
הילה אלפרט

'…עבודות פיוטיות המחברות ומשלבות בין האלומיניום לחומרים אחרים, בין תכשיטנות, מלאכות יד מסורתיות ותכשיטנות, בין הפיסול למיצב. אוצרות נהדרת של הדר מרום'
צביקה אלטמן

'לרוץ…'
אורלי רובינזון